Vad skulle du göra om du var osynlig?

om du var osynlig

Denna bilden cirkulerar på Facebook och när jag först såg jag den skrattade jag så att jag fick ont i magen. Vilken underbart barn! Jag läste några av kommentarerna och såg att de inte var så så snälla:

Men fy fan vilket psyko..
haha tur att hon inte var osynlig! Då hade vi haft en seriemördare…

Sen visade sig att P4 Radio Norrbotten har luskat reda på ”den osynliga flickan” och i en intervju får vi höra lite om vad som låg bakom uttalandet i Kamratposten 1976.

Plötsligt tyckte inte jag att flickans uttalande var lika roligt och det där hysteriska skrattet som kändes så himla bra i magen dog abrupt. Tydligen var flickan mobbad som barn och hade sina fantasier om härliga dåd man kan utföra vid osynlighet. Nu tycker jag inte att bilden är ett dugg rolig längre, bara sorglig och jag blir förbannad.

Mest förbannad blir jag över hur svårt det kan vara att se bortom en horisont. Ungefär som att det jag inte ser inte existerar. Trots att det i själva verket existerar  på fullt allvar för de som befinner sig mitt i det. Vi ser (igenom) dem dagligen, de osynliga barnen.

Men, jag kan ju inte skriva ett sådant här inlägg utan att fråga er vad ni själva skulle göra om ni blev osynliga? Själv skulle jag nog gå runt och leka spöke.

Update: Nu har även Ajour skrivit ett inlägg om det osynliga barnet. 

13 thoughts on “Vad skulle du göra om du var osynlig?

  1. svaret gick från att vara roligt och underligt till att vara fullständigt logisktmen tragiskt barnsvar. Men det var min första reaktion närjag läste det, varför svar ett barn så? Tänkte inte psykopat utan jag tänkte gömma sig det osynliga barnet
    Hon var mobbad för att hon var lite rund och önskade inget gott åt sina mobbare och ville ha pengaqr för att kunna fly iväg.
    Hoppas skrattet fastnade i mångas hals, man skall inte vara så snabb och döma emellan sitt blogg myzzzzande och tanklösa tyckande och vidarebefodrande.
    Påminner om skolpsykologen som bad ett barn rita nån som sov. barnet ritade en fyrkant. Psykologen blev orolig och hade möte med föräldrarna. Där bad de barnet förklara bilden.
    De sover under ett täcke var svaret, har inte du täcke när du sover.?

  2. Jag tyckte faktiskt inte bilden var så rolig från första början… Lite för otäckt för att vara ett normalt svar från ett barn…
    Om jag var osynlig skulle jag nog mest tjuvlyssna på folk, speciellt i stallet. Hästmänniskor har sjuka konspirationer… 😉

  3. När jag såg att en av mina vänner lagt ut denna bild på facebook igår kände jag bara ”fan, stackars tjej”. Tänker man inte på att hon idag är vuxen och kanske inte vill att hennes uttalande när hon var 10 år gamal och mobbad ska sprida sig på facebook och att folk ska skratta och fortsätta mobba henne trots att hon är vuxen idag. Jag blev arg och ledsen över att människor inte tänker längre än näsan sträcker sig. Hur hade du känt om någon du inte känner, la ut en bild på dig när du säger nåt knasigt i en tidining för typ 20-30 år sedan och att hela sverige kan se och skratta åt den. Jag skulle inte uppskatta det.

    Men om jag var osynlig skulle jag nog åka till gröna lund och åka alla karuseller hela dagen och sen kanske gå på massa museeum, bio osv

    • Jag skulle förmodligen inte heller uppskatta det, men efter att ha lyssnat på radiointervjun känns det ändå inte ”fel” att lägga ut bilden. Tvärtom.

      Den belyser en problematik som fanns då och som finns nu. Mobbing är något av det hemskaste ett barn kan uppleva och jag tycker att detta kan vara ett bra sätt att belysa det på.

      Jag tror inte att många skrattar åt bilden när de kommer till insikt om varför barnet sa som det sa.

  4. Såg denna tidigare idag och tanken att detta var skrivet utan att flickan på bilden sagt det slog ju mig.
    Jag som tror för gott om folk eller att jag inte kan acceptera att vi lever i en ganska hemsk verklighet ?
    Hur som helst får jag vara glad över att vi faktiskt inte kan vara osynliga när folk fantiserar dom mest galnaste fantasierna 😉

  5. Men! Jag skrattade igår. Nu fick jag bara väldigt ont i magen!
    Och blir återigen påmind om hur många barn det faktiskt därute som lider… -suck-
    Man önskar man var superman och kunde rädda de alla!!
    Varför kan man inte det för?

  6. Alla som kommenterat detta på ett taskigt sätt borde nu starta en förlåt mig kampanj på bloggar, twitter facebook, instagram.
    Det kanske får en positiv effekt skapar lite eftertanke på konsekvenser på allt sjukt som skrivs allt näthat, skvaller och oeftertänksamt tyckande…
    All förändring börjar med ett första steg…

    Börja ni fyll i det steckade linjen :0)

    ”Daddy is angry at me and i apologize because……”

  7. jag tyckte då den lilla tösen var goo som en sockerbit. så gölli som man kan vara, sååå det så. Inge kissie wannabee där inte, ett sunt naturligt fint barn
    Synd bara att barn och vuxna kan bete sig så överdjävligt nu och för 36år sedan.
    Alla mina varmaste kramar till henne och alla som utsätts för andras svaghet och feghet.

Kommentera

