Banan, Gud och ett sömnlöst preggo

20120919-052445.jpg
Charmen med att vakna klockan 3 med tron att det kommer gå att somna om är lika med noll. Charmen med att stiga upp klockan 5 och inse att det vettigaste jag kan roa mig med är att plugga är även den lika med noll.

Men, men. Jag antar att jag måste ta tjuren i hornen om jag ska mäkta med heltidsstudier kombinerat med högpreggo och senare bebis.

Ni ska veta att jag bollat pluggandets vara eller icke vara många gånger på sistone. Latmasken i mig vill bara hänga med Lady Dahmer om dagarna medans fliten i mig vill ge detta ett ärligt försök. Funkar det så funkar det.

Finns det några andra mödrar där ute som pluggat heltid på universitetet med bebis? Hur ser era erfarenheter ut?

7 thoughts on “Banan, Gud och ett sömnlöst preggo

  1. Läste förvisso bara in gymnasiet. Eller ja, delar. Men heltid. Talibanen var en månad gammal när jag började. Med kolik.
    Lektion a 3 timmar två ggr i veckan. Resterande på distans.
    Talibanen var med i skolan. Varje gång. Var ju ensamstående sedan grav. början.
    Och på dagtid gick vi.. timme, efter timme, efter timme.. natten gjorde jag proven som gick på tid via datorn…
    Ingen säger att det är så jävla kul.. men jag tror det handlar mer om att: Vill jag så kan jag!
    Så ja, jag tror på dig! Helhjärtat! Glöm inte att andas lite i mellan bara! 🙂 Har kommit på i efterhand att det är bra! Och kaffe, skitmycket kaffe! 🙂

  2. Jag pluggade dubbel heltid på komvux när Tuvan var runt två, och nu i vår ska jag plugga sjukvård på distans samtidigt som jag är mammaledig med bebben. Jag tror stenhårt på att vill man så kan man!:-)

  3. Jah har pluggat till uska medans jag varit mamma ledig, det går bra.men, jag kan tänka lite att allt har sin tid. det är mysigt att vara helt fri under en period och bara fokusera på liten bebbe, och hänga med vänner om man känner för det….i en bubbla, av inga krav. att stänga av måsten, och sedan gå in i en plugg bubbla, där det är det som gäller.

    jag tycker det är härligt att göra en sak i taget, o verkligen göra det tills man har bestämt att nåt nytt gäller. då brukar man kunna landa i det man gör, för att övergången sedan blir succesiv till en annan fas….

    alltså då menar jag att jag personligen svara bra på limits, nu gör jag detta och vilar i att jag gör det, för att något annat tar vid efter…alltså nu tar jag hand om bebbe o njuter av samtal med vänner och mycket lattes, promenader, slapp o amning i soffan. sedan när det är gjort på heltid, så börjar jag plugga, med klar struktur, och slapp i soffan o lattehäng kanske 1 gång i vecka.

    bla bla bla, så funkar jag. lite som en tant, en sak i taget. noggrannt. annars får jag lätt lite ångest över allt möjligt, och skiter i saker jag borde göra…

    gör som passar dig som person, du vet säkert bäst hur du funkar.

    x

  4. Inte med bebis, men jag har precis påbörjat ämneslärarprogrammet vid SU och är ensamstående med en femåring… Det kommer bli intressant. Tänkte dessutom läsa en 15p kurs i genuspedagogik på distans som jag kom in på, men jag gav upp tanken på det ganska snabbt…

    Tycker du gör rätt i att försöka i alla fall, tror på dig! Heja heja 🙂

  5. Jag pluggade till undersköterska när Fisen kom och fortsatte med det då jag bara hade en termin kvar.
    Det gick bra, men det jag ångrar mest är att jag aldrig var mammaledig och tillät mig själv att vara LEDIG och bara tramsa runt och shoppa, fika, hänga på ÖF osv.
    Nu börjar det funderas på en till och jag vet inte om jag vill ta studieuppehåll för att vara hemma. Jag vill bli klar med min utbildning så snart som möjligt.

  6. Jag läser till bibliotekarie på halvtid, började när äldsta barnet var nyfödd för snart 3 år sen. Det har funkat bra ända tills i våras då andra barnet fyllde ett. De går inte på dagis, men det funkade så länge de sov en del på dagarna. Nu har jag tagit studieuppehåll till nästa höst, jag känner att det är svårt att finna tid att plugga. Visst sover barnen fortfarande på dagen, men aldrig SAMTIDIGT! Jag hade en del ångest för att ta paus i pluggandet, duktighetskrav osv, men det har jag fått komma över! De flesta små bebisar sover ju en hel del, det gäller bara att ha disciplin själv och verkligen ta tillfällena i akt och sätta sig och plugga då. Och sen inte ha för höga krav på sig själv, det är inte hela världen om du behöver ta ett uppehåll på ett halvår eller ett år, utbildningen finns kvar!

  7. Hej!
    Har inte kommit långt i graviditeten ”gravidvecka 9”. Undrar över allt och inget. Pluggar heltid + bråk med c-uppsats som aldrig verkar ta slut. Men på fredag ska den in för SISTA gången. Har haft tråkiga handledare som pratar i tungor och inte kan säga varken bu eller bä. Så den uppsatsen skulle vart färdig i slutet av maj, men fick inte gå upp och oppnera på den då. Det gjorde vi i sept och nu fick vi ”ni får g om ni ändrar…” så vi ändrar skickar in, de tycker inte om det, vi ändrar igen, skickar in… men deadlinen är nu på fredag så efter då dör vi väl. Detta är mitt första barn och jag undrar över en hel del. Ska det göra ont varje dag, måste ja må illa? Asså… inte så att jag spyr och jag vet att jag har det lindrigt, men ändå konstigt för mig! Illamående av att äta, av att inte äta, av att vara hungrig av att vara mätt…
    Och kommer ja få några pengar om jag blir ”mammaledig” från studier. Har pluggat sedan 2006, fått arbeta extra några månader ibland under sommarar och jular. Men funderar på att avbryta studierna efter denna tentaperiod nu i okt. för att jobba på ica eller nått… När är en bra tid att skaffa barn? När man har sitt på det torra vid 35 och riskerna med det? Eller under gymnasiet då jag eg ville ha barn??? Och sedan läser man allt om vad som kan hända. Ja de e lite scary. Men jag ska se om jag kan iaf göra denna tenta. Hoppas det går bra för dig! Hittade denna blogg igår och går bakåt i tiden, men tänkte att det ändå kan vara intressant för dig med svar på inlägg 😉

Kommentera

