En normal ”långtråkig” graviditet med mkt besvär av foglossning

Idag har jag träffat barnmorskan. Det börjar dra ihop sig och vi skrev en sammanfattning av graviditeten, samt punktade upp några riktlinjer inför förlossningen.

När jag skulle föda Lovi fick jag bada varmt i stort härligt badkar tillsammans med väldoftande oljor och tända ljus. Det var jättemysigt. Jag minns att jag ringde mamma när jag låg där och plaskade.

Mamma, vänta lite nu kommer det en värk *andas andas* Är du kvar?

Jag har aldrig tagit epidural utan är en sådan som fungerar bra med lustgas, det känns som ett vinnande koncept för min del och det är den planen jag har för denna förlossning också.

Vad det gäller bemötandet på förlossningen kände jag att jag var tvungen att be om att få raka rör. I min värld finns det inget värre än människor som pratar med bebisröst och håller på med gulligull och pluttiplutt. När jag föder barn vill jag ha raka rör och en barnmorska som är handfast utan att lalla. Förstår ni hur jag menar? Min barnmorska förstod mig och vi försökte hitta en bra formulering för att få det budskapet att gå fram.

Bebisen låg med huvudet neråt och risken att den ska vända sig är liten enligt barnmorskan. Hej lilla Bebis! Om ett par veckor kommer du! 

One thought on “En normal ”långtråkig” graviditet med mkt besvär av foglossning

  1. Ja! Jag vet precis vad du menar! Jag avskyr också den där gulliga rösten, överdriven försiktighet och frågor som ”går det bra om jag lyfter lite på skjortan bara?” Bara gör vad du ska kände jag! Jag ligger och har jävligt ont här, pallar inte med något mähä. Sen får det klart inte vara åt andra hållet heller. Hade först en barnmorska på mvc som var väldigt rejäl men sa saker som ”nej, men lilla vän, det förstår du väl” etc. Man vill ju behandlas med respekt och raka rör som du skrev.

    Jag hade inte heller tänkt ta epidural men när de satte igång värkstimulerande dropp blev mina värkar helt galna och jag kunde inte svara på tilltal. Tillslut sa barnmorskan ”nu är det dags för epidural” och även om jag själv inte bad om det är jag så otroligt tacksam för att hon tog beslutet åt mig. När jag väl skulle få den blev det världens krångel. Först kom två läkare som provade att lägga den 3 ggr var utan att lyckas. Efter det kom en rejäl kvinna som bröt på tyska och jag kände att är det någon som fixar detta är det hon, vilket hon också gjorde.

Kommentera

