Leilas grundrecept muffins

20120902-183756.jpg

Muffinsoskulden är borta med vinden och av alla muffins som fanns med i korgen när bilden togs för en halvtimma sedan finns det bara fem kvar. Resten ligger i min och barnens mage i sällskap av iskall mjölk. Mums.

Japp, detta blev alltså dagen i mitt liv då jag bakade muffins för första gången. Det finns bara en person jag litar på när det kommer till bakningstips och det är Leila Lindholm. Dels för att jag sett henne baka men också för att det alltid är hennes recept som dyker upp när jag googlar.

Här är hittade jag hennes grundrecept på muffins. Jag tycker att de blev väldigt goda. Lite knapriga på ytan och alldeles lagom söta.

 

Färdigt på: 20 min

Ingredienser

Grundrecept på muffins100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

5 thoughts on “Leilas grundrecept muffins

  1. Jag använder också alltid det receptet när jag gör muffins, sen tar jag i lite olika smaksättare. Men det receptet är alltid grundstenen i muffinsen! 🙂

  2. Jag har tre av hennes kokböcker och jag tycker att recepten är bra. När jag ska baka tittar jag alltid först i hennes böcker.

  3. Är tyvärr gluten så kan inte göra alla recept! Några har jag vågat prova på, bara bytt ut mjöl och det har blivit allt från kalasgott till klabbig smet. Men älskar hennes program!

    Fråga mig inte varför jag har 2 kokböcker trots att jag bara tål hälften av recepten i dem.. 🙂

Kommentera

