Idag blev jag tvungen att nödkissa min 2.5 år gamla dotter utanför entrén till ett tygvaruhus i Kungens Kurva

I dag blev jag tvungen att nödkissa min 2.5 år gamla dotter utanför entrén till tygvaruhuset Stoff & Stil i Kungens Kurva. Läs följande scenario:

Personalen hjälper mig att klippa till tyget jag ska köpa. Min dotter ropar högt att hon är kiss och bajsnödig. Jag frågar vänligt om det finns möjlighet för oss att låna en toalett varpå personalen svarar att de inte finns någon. Min följdfråga blir då var personalen uträttar sina egna behov och jag får svaret att det finns en personaltoalett. Jag vädjar om att vi ska få låna den eftersom det är en nödsituation, men personalen hävdar att regler är till för att följas.

När jag frågar personalen om de anser att det är lämpligare att min dotter uträttar sina behov utanför entrén får jag inget svar och hinner inte heller invänta ett. Vi springer ut, jag drar ner min dotters byxor och hon kissar. Kalabalik uppstår då andra personer ur personalstyrkan springer ut och förfasas över att jag låter min dotter kissa vid entrén. Personen hävdar att vi kan sätta oss nere vid parkeringen vilket vi inte kan av ett par olika anledningar:

1. Vi hade aldrig hunnit dit
2. Jag är höggravid med svår foglossning och klarar inte att springa ner för trappor

Inne i butiken står personalstyrkan samlad i en ring, alla tittar på oss som om vi vore avskum. Likaså de övriga kunderna i butiken har samlats för att ”Titta på den galna kvinnan som kissar sitt barn i entrén!”Jag går in i butiken och frågar vad de föredrar. Kiss i entrén, kiss på butiksgolvet eller kiss i deras personaltoalett varpå svaret lyder att regler är regler. Jag vänder mig om för att lämna butiken och då ropar kvinnan som servat mig:
”Du glömde dina tyger!”

Jag frågar om hon på fullaste allvar tror att jag tänker handla i hos dem och uppmanar hela personalstyrkan att skämmas. Vad är de rädda för? Är de rädda för att min dotter 2.5 år gammal ska råna lagret? Nej. Det tror jag inte att de är. Min uppfattning är att det helt enkelt inte kände för att låna ut sin toalett till oss och om de känner på det viset så känner inte jag för att spendera närmare en tusenlapp i deras butik.

Gjorde vi rätt eller fel? Det är inte upp till mig att svara på. Om du tycker att jag gjorde rätt får du gärna sprida detta alternativt berätta hur jag skulle löst situationen på annat vis.

41 thoughts on “Idag blev jag tvungen att nödkissa min 2.5 år gamla dotter utanför entrén till ett tygvaruhus i Kungens Kurva

  1. Vad då rätt eller fel? Du hade ju inget val!

    Någon kommer säkert att föreslå du borde ha varit förberedd och kissat din dotter i god tid innan tyguppköpet. Pfft, såna barn är främst urbana legender.

    Tänk vad lätt det hade varit med lite kundbetjäning och de hade haft en tacksam kund som antagligen hade återvänt.

  2. Tycker absolut att du gjorde rätt, dom får skylla sig själva. Har själv jobbat i butik i många år och små barn lånar man ut toaletten till, så det så! Snygg klänning btw 🙂

  3. Och här har jag gått runt och trott att barn och gravida är välkomna på de flesta toaletter, att de liksom är undantag när det gäller ”toalettregler” i butiker. Jag tycker att du gjorde rätt och jag hoppas att de skäms!

  4. Säger som föregående, spelar ingen roll om det är rätt eller fel. Nöden har ingen lag och någonstans måste hon ju kissa!!
    Det låter som om det var utanför entrén, utomhus? Det sköljs väl bort i regnet?
    Håller fullkomligt med dig att deras ”stå och glo och förfasa sig”-beteende var skäl nog att inte köpa deras tyger!
    De har uppenbarligen inte barn…..

  5. Du gjorde helt rätt! Har även själv stött på det här med mina små och fått leta upp en annan toalett i all hast. Man kan förstå det hela om det hade varit en ensam vuxen person kanske, men när man verkligen ser ett litet barn och du som är höggravid så borde väl sunt förnuft gälla. Jättefin klänning och jag gillar även LD´s kommentar här! 🙂

  6. Jag förstår din irritation, men beroende på utformningen på deras personalutrymmen kan jag också ha full förståelse för personalen. Har själv jobbat i en butik där personaltoaletten låg i anslutning till kassaskåpet, och det var verkligen inte ens en valmöjlighet för oss i personalen att släppa in obehöriga dit. Hade vi blivit rånade veckan efter och förskringsbolaget kollat igenom övervakningsvideorna hade vår försäkring inte täckt något alls. Vi kunde inte ens släppa in anhöriga i lunchrummet. Och med en chef som hade för vana att gå igenom övervakningsvideorna riskerade man dessutom en rejäl utskällning och sämre schema… Däremot fattar jag inte varför de var så upprörda över kisseriet utanför, herregud spela roll!

  7. Helt rätt!!!! 2,5 åringar som nyligen slutat med blöja kan inte hålla sig så länge, finns ingen tid att stå och diskutera! Lite barnkiss är nog inte det värsta asfalten/blomrabatten utanför entrén varit m om! Hundkiss/bajs, spyor, utspilld dricka etc. Herregud, folk vill inte att barn ska synas, höras eller märkas!

  8. Här är ingen fråga om rätt eller fel, barnet behövde kissa punkt slut!

    Jag har själv flängt Halmstad centrum runt för att få tag i en toalett som minstingen kunde kissa på… För nä, låna en toalett kunde man inte….

    Rätt däremot är att du verkligen inte behövde handla alls i butiken du blir illa bemött i!

  9. Men shit! Min treåring fick däremot kissa på Stadium i Sicklas personaltoa häromhelgen. Herregud. Vad är det för människor som hindrar ett litet barn egentligen?

  10. Helt rätt. Förstår på ett sätt deras policy, men samtidigt inte alls. Nöden har ingen lag och en liten unge som håller på att kissa på sig borde de ha gjort ett undantag för. Tycker personalen i denna butik ska skämmas riktigt ordentligt i tydlig brist på vanligt sunt förnuft.

  11. Hur tänker man när man bygger en butik i utkanten av kungens kurva utan att bygga en kundtoalett? Jag mena kungens kurva är ju inte direkt stället man vara strosar förbi utan dit åker man (oftast en bra bit) för enbart shopping. Tycker det kunde gjort ett undantag med tanke på att det var ett litet barn, att du sen var tvungen att sätta var en konsekvens av hur de handlade. Förstår att du tappade sugen att handla hos dem med tanke på deras agerande.

  12. Lät mitt 5-åriga barn nödkissa utanför centralstationen i Stockholm häromdan, på asfalten…hehe. Kanske inte det bästa men vi hann inte till toan. Struntade i folk som glodde. 🙂

  13. Och jag som handlat där en hel del! 😮
    Nöden har ingen lag, och man får lösa det på bästa sätt (vilket du gjorde, så gott man kan) Har iofs också arbetat i butik där säkerhetsföreskrifter säger BLANKT NEJ till att utlåna toalett, även cafén (som av hälsomyndighetsskäl inte får låna ut personaltoan) tycker det är värre med ett ställe där man får ”stoppa i sig” saker, men inte få ut dem 😉

    MEN toaletter är ett känsligt ämne. Har stått gråtfärdig utanför ett café och bönat och bett höggravid och drabbad av akut diarré när toaletterna som BRUKADE finnas för besökare (alltså inte till cafét) var stängda pga ombyggnad. Men NÅGONSTANS borde det ju ha funnits toaletter…… Fick till svar att ”nej det finns ingen toalett.” och trots att jag panikartat förklarade mitt problem (pinsamt och intimt och synligt gravid) så fick jag ”men det är väl inte mitt ansvar???”

    Det är en av anledningarna till att jag är lite fobisk mot att röra mig i okända miljöer, parklekar osv, vad händer om det inte finns toalett? För att det finns butiker/restauranger är ingen garanti 😦

  14. Var inte barnet bajsnödigt också? Varför fick hon inte bajsa utanför entrén? Det hade gjort ett snyggare statement och skrämt iväg kunder långt efter att ni gått. 🙂 Nä fy fan, som innehavare av kronisk urinvägsinfektion(eller vad det nu är) så fattar jag att när det är bråttom är det bråttom, oavsett om det gäller barn eller vuxna. Och om de då vägrar erbjuda en lösning får de väl handskas med konsekvenserna.

  15. ”Regler är regler”. Ja, och kundservice är kundservice och empati är empati. En nöjd kund är värt mer än allt annat för oss som jobbar i butik, och klart värt mer än en sur min från en chef. För en chef som inte fattar att det där är en ovanlig situation(dessutom handlar det om en kund som tänker spendera mycket pengar i butiken) och komma tillbaka och göra det flera gånger) och att det inte är något som händer varje dag är inte rätt person på rätt plats.

    @”veta hut” – Förstår inte vad du vill mena? Barnet har en mamma med sig, Glömmer man fälla upp ringen eller kissar utanför ibland så har man ändå med sig en förälder som kan påminna om det och torka upp ev spill. Även de som kissar utanför ibland och glömmer fälla upp ringen(varför ska en liten 2,5-årig tjej fälla upp ringen förresten??) har rätt att kissa i en toalett!

  16. Hoppas de själva råkar ut för nåt liknande nån gång. Om inte annat så när de blir gamla och inkontinenta.

  17. Helt rätt! Har själv varit med om en liknande händelse men på en skobutik och har aldrig handlat där igen sedan dess…

  18. Pingback: Därför bajsade Lovi inte utanför entrén till tygvaruhuset Stoff och Stil i Kungens Kurva » Apa med verbal diarré

  19. Tycker du gjorde helt rätt!

    Till Johanna: Du vet om att din chef inte får gå igenom övervakningsbanden va? Det måste göras av behörig personal – exempelvis vaktbolag eller polis – och endast om ett brott misstänks. I övrigt är det, mig veterligen, helt förbjudet och dessutom straffbart enligt svensk lagstiftning. Skulle kolla upp det där närmare om jag var du, butikspersonalen ska inte behöva känna sig övervakade på sin arbetsplats.

    • Vad obehagligt att bli bevakad av sin chef på det där viset. Been there done that när jag jobbade på Sydneys flygplats. Min chef var ett Nazi.

  20. Fy fan vad jobbigt. Jag har själv stått i kungens kurva med ett akut kissnödigt barn, det finns ju nästan inga toaletter där som är till för allmänheten. Oskar har kissat på parkeringen där ett antal gånger när han var yngre. Dålig jävla stil av dem att inte låta dig låna tian.

  21. Du gjorde helt klart rätt! Barn säger ju liksom inte till ca 30 minuter innan de behöver kissa utan när de säger att de är kissnödiga så är det snarare 2 minuter som gäller.

    Men hur 17 kunde tanterna tro att du ville handla där sen? Hade de ingen medmänsklighet alls i kroppen? Är nog samma typ av medelålders-/50+-tanter på bussen som bara blänger på en när man kämpar sig av och på med barnvagnen.

    Tänker aldrig aldrig handla i den butiken, jag bor ganska nära!

    • Surkärringar var vad de var. Trist, jag gillar verkligen butikens sortiment och har handlat mycket där tidigare.

  22. Och OM det nu är så att det finns kassaskåp eller whatever topsecret så kan väl en ur personalen hjälpa till att nödkissa barnet?? På jobbet (vårdavdelning) har jag helt självklart lånat ut personaltoa/fixat dricka el liten kakmuta/fixat torkpapper till behövande småbarn. Det handlar för min del inte ens om ”jobbservice”eller vad man nu ska säga utom medmänsklighet!

    Och jag har också nödkissat både barnen och mig själv på div konstiga ställer. Inte ens som vuxen kan man alltid matcha uppkommet behov med ett lämpligt ställe!

  23. Åh men herregud vilka rigida idioter! Om ett barn säger att hen behöver kissa är liksom det lag. Vad trött man blir. Hoppas de förlorar många många kunder på sin bristfälliga kundkänsla.

Kommentera

