Boade du när du var på smällen?

När jag väntade första barnet lusläste jag all litteratur jag kunde komma över som rörde graviditeter. Jag visste exakt vad som hade utvecklats i vilken vecka och huruvida fostret kunde höra ljud eller reagera på röster osv. Jag var tamejtusan ett redigt gravidproffs. Men det var ju inte så konstigt heller. Jag bar ju på ett litet mirakel.

Den andra graviditeten kom relativt snabbt inpå och mina förvärvade kunskaper hängde kvar sedan den förra. I alla böcker stod det att den gravida kvinnan ”boar”  vilket i klartext betyder att hon pimpar sitt hem för att trivas innan plopp. Just den där biten passade aldrig in på mig. Jag är inte typen som boar. Trodde jag ja.

Med ett tredje barn i magen och med tio veckor kvar till plopp boar jag som aldrig förr. Hela jag är som en vandrande inredningsbläckfisk vars tentakler försöker snudda, komma åt och vidröra varenda vrå här hemma. Jag sitter uppe sent på nätterna och söker efter allt från potentiella bordsdukar till badrumsmattor.

Minns ni den där stora runda mattan som heter Ps och såldes på IKEA för tio år sedan? En sådan matta köpte jag ny för närmare 3000 kr när det begav sig. Men den luddade och färgade av sig något djävulusiskt varpå jag reklamerade den och inte orkade frakta hem en ny. Trots att jag på den tiden ägde en bil.

Nu tio år senare fick jag världens craving efter just den mattan och bara kände att jag inte skulle kunna leva utan den. Jag har därför legat och bevakat blocket hur länge som helst och så äntligen dök den upp. MIN MATTA! Det spelade ingen roll att jag var trött efter en lång resa hem från skärgården eller att vi fastnade i ett hällregn på vägen hem från Strömkajen, jag bara skulle få hem den där mattan.

Den var väldigt tung och väldigt stor, men jag är väldigt envis och angelägen att genomföra projekt när jag väl bestämt mig för det. Så här såg det ut uppe vid Gullmarsplan sent i söndags kväll.

Ett tag trodde jag att fostret hade fått nog av min ansträngning och ville ut, men lyckligtvis stannade det kvar. Nu ligger mattan på golvet i vårt vardagsrum och är väldigt röd och fin.

4 thoughts on “Boade du när du var på smällen?

  1. Min son kom en vecka innan jul, 12 dagar efter BF. Jag julpyntade och bakade till max. Riktigt husmoderlig blev jag fast det kanske även hade att göra med att det var -20 grader i december och min foglossning inte tillät mig gå ut de sista veckorna. Kan tillägga att jag hann äta upp allt julgodis innan han behagade komma ut.

  2. Men boa för mig är mer ”förbereda hemmet” inte nödvändigtvis pimpa. Typ förbereda barnkläder,, förbereda ev säng, barnkammare, bädda i vagnen, ev babyinköp: babygym, babysitter osv.

    Jag hade fullt upp första graviditeten, vi flyttade i v 36. Nu med 2-3 veckor kvar har jag tvättar barnkläder, sorterat, och i helgen blir det barnsäng upp från källaren 😉

  3. Jag boar också, antar jag. Har köpt hus och målat barnrummet. Det kändes skönt när vi äntligen hade ställt in alla bebissaker och nu håller jag på med en mobil som ska sitta över skötbordet. När bebisen kommit ut lägger jag upp en bild på magen på mammaformer 🙂

  4. Jag boade förra gången vi väntade barn då handlade det om att få ordning på hemmet i form av tapetsering av hallar och vardagsrum samt tvätta tvätta precis allt som bebis skulle komma i kontakt med. Nu boar jag igen, den här gången är det rumsbyte för dottern och iom detta omtapetsering av båda rummen. Ett rum är klart och dagen efter kom jag knappt ur sängen pga fogarna, därför är det lite stiltje på den fronten just nu… Besök hos sjukgymnast är inplanerat istället för boande imorgon :/

Kommentera

