Jag tycker det är väldigt jobbigt då det jämt kliar under hänghuden, pga att de jämt blir så varmt där

Lisa 22 år, mamma till 2-åring

Jag har alltid varit lite mullig, men ändå känt mig ganska nöjd med min kropp. Sen när jag blev gravid med mitt första barn så visste jag att jag skulle gå upp mer i vikt och få bristningar, men kände ändå att de var okej. Jag gick upp 17kg under graviditeten, samlade på mig väldigt mycket vätska, och jag bar honom väldigt lågt. Jag blev även väldigt stor, alla som såg mig trodde jag väntade tvillingar.

Efter förlossningen fick jag väldigt mycket hänghud, och när jag sen gick ner i vikt och trodde de skulle försvinna så blev de istället bara mer hänghud. Jag tycker det är väldigt jobbigt då det jämt kliar under hänghuden, pga att de jämt blir så varmt där. Jag ångrar såklart inte att jag blev gravid och fick såhär (för nu är jag gravid igen och vi ska få vårat 2:a barn i höst), men jag tycker de är jättejobbigt med såhär pass mycket hänghud.

Vet även att de inte kommer gå att få bort med bara träning och kost. Men jag försöker att inte tänka på de allt för mycket, för jag fick en fin son och hänghuden på köpet.

2 thoughts on “Jag tycker det är väldigt jobbigt då det jämt kliar under hänghuden, pga att de jämt blir så varmt där

  1. Känner igen mig precis i det du skriver +att jag har ett ärr efter ett snitt under hängmagen. Det som är svårast tycker jag är att kläderna sitter så illa med hängmagen. Använder nästan bara mina mamma kläder just nu…

  2. Hur ska jag säga? Vad härligt att höra att andra har samma ‘problem’ med hänghud! Jag har två söner som är 10 och 13 år gamla. Efter andra barnet hänger magen mer och ärret från första sonens kejsarsnitt gör inte det hela något behagligare. Jag är för övrigt nöjd med min kropp, men pendlar dagligen mellan att hängmagen är ok, till att bara vilja slita loss den. Nu är jag dock gravid i vecka 9 och känner en lättnad över att nu kan magen få växa och vara stor utan att jag behöver må dåligt! Låter det konstigt? Vill gärna bli av med denna hängbuk en vacker dag, men finns det hjälp att få? Har ju också insett att hänget aldrig går bort, hur myckat jag än motionerar…

Kommentera

