När detta händer och jag tvingas köpa kläder på mamma-avdelningen igen, gråter jag inombords

Petra 49 år, födde 4 barn på fem år (åren 87, 88 ,90 , 91).

Två av barnen är födda via normal förlossning och två av dom med planerat kejsarsnitt. Varför skulle jag behöva genomgå kejsarsnitt? Jo, Båda de senare barnen låg i sätesbjudning (med stjärten nedåt), och eftersom jag hade förlorat barn nr 2 (en liten flicka)  i plötslig spädbarnsdöd, bara 3 månader gammal, så ville man inte ta några risker med de två senaste barnen.

Efter dessa kejsarsnitt har det blivit omöjligt att få ordning på magmusklerna. Det känns som om musklerna har delat på sig, och om jag gör situps så blir magen spetsig som en kon. Jag har hittat en övning som jag försökt med, men undrar om det finns flera tips på hur man återfår formen på magen. Jag har dessutom IBS som är en magsjukdom som gör att jag svullnar upp i magen då och då, och då ser jag verkligen höggravid ut, och får frågor om vi väntar fler barn. hmmmm vad svarar man.

När detta händer och jag tvingas köpa kläder på mamma-avdelningen igen, gråter jag inombords. Funderar på att göra en magkirurgi eller fettsugning, någon som har erfarenhet?

22 thoughts on “När detta händer och jag tvingas köpa kläder på mamma-avdelningen igen, gråter jag inombords

  1. det finns kirurgi där man kan sy ihop magmusklerna igen..

    du kan i första hand prova plankan! suverän övning!
    det tränar de inre magmusklerna som gör att hela magmuskelpaketet drar sig inåt!

    kolla gärna in denna videon med riktigt bra instruktioner!

    beklagar förlusten av din lilla flicka! kan inte ens föreställa mig sorgen!
    kram!

    • Hej Malin, tack för din omtanke och tips. Jag ska testa dom. Jag ska också kolla om det verkligen är så att magmusklerna har delat sig….

      Och tack för din värme gällande min lilla dotter i himlen. Nej, det är svårt att förstå hur man överlever, men det bästa av allt mitt i den sorgen, var insikten om hur starka vi är, och hur mycket svårt vi klarar av, och ändå reser oss ifrån. Och det kommer nya ”lyckor” i livet som aldrig ersätter, men som gör att man känner lyckan igen.

      Kram

  2. Om det är så att dina magmuskler delat så på sig så du behöver göra operationen för att ”sy ihop” dem igen så hjälper inga plankor eller liknande har jag för mig. En bekant till mig gjorde operationen och så sa de till henne iallafall.
    Vänd dig till husläkaren för remiss. Kanske kan svullnaden (den som ser ut som en gravidmage) minska lite om magmusklerna åtgärdas?

    • Hej Martina, tack för ditt svar och tips. Jag ska kontakta min husläkare och höra efter om det finns en chans till remiss. Dock vet jag att dom är snåla med sånt, då dom ofta tror att det handlar om fåfänga.

      Det är tungt att röra sig med en mage som inte håller ihop, det påverkar även rygg och höfter när magmusklerna inte fungerar som de ska. Vilket i sin tur leder till att man inte kan röra sig så mycket som man önskar och därmed går upp i vikt…. Ond Cirkel, runt runt…..

      Men jag ska ta dig på orden och göra slag i saken….

      Tack för putten! kram

  3. Hej!Beklagar förlusten av ett barn först och främst.Sedan är det väl så att delade magmuskler måste opereras?Såg inte din mage så mkt på bilderna för jag såg bara vilka snygga ben du har!Och en mage utan brisningar och häng.Alla har nog sitt efter barnafödande tyvärr och man får försöka göra det bästa av det.Tex visa upp så sjyssta spiror i en fin sommarkjol:-)

    • Tack snälla för att du lyfte mitt självförtroende 🙂 har aldrig ens reflekterat över mina ben 🙂 då magen alltid är i vägen…..

      I sommar ska jag ha kjol, tack vare dig! ❤

  4. Hejsan!
    Jag vet exakt hur det känns. jag har gjort tre kejsarsnitt och har fått likadan mage som dig. Varje dag så är jag jätteledsen och får panik ångest pga magen. Jag skäms jättemycket över min mage och den hindrar mig att göra saker med mina barn för jag vill inte visa mig ute. Jag har funderat på att göra en bypass operation. Det är många i min omgivning som fått den operationen och jag ser hur smala dom börjar bli efter ingreppet. Hoppas att fixar sig för dig. Kram

    • Hej Bea, tack för att du kommenterat mitt inlägg, tråkigt att du är i samma situation som jag. Men det är precis så här som vi gör nu som gör att det känns lite lättare, att man stöttar varandra, pratar om det som är jobbigt.

      Några kilon här och där är bara gulligt, men det viktigaste är att man skall trivas med sig själv och må bra med den kropp man har, och därefter fatta beslut som passar än själv. En bypass operation är inte bara positivt har jag hört, så ta reda på alla fakta så du inte gör något förhastat.

      Lycka till!

  5. Hej. Jag beklagar verkligen förlusten och hoppas att det kommer bli bättre för dig. Angående IBS, testa en månad utan laktos, gluten, alkohol och koffein. Jag tappade alla symptomen på det. ❤

    • Hej Karin,

      Tack för ditt tips om IBS, det ska jag prova.

      Jag är redan laktosfri, då flera i familjen är laktosintoleranta och vi bara köper laktosfritt. skall prova att ta bort det andra också och hoppas på att bli bra…… jaaaaaa !

      Man får ta ett steg i taget! ❤

  6. Jag håller med Karin W. Vet inte hur mycket du har provat att laborera med kosten för att få bukt med din IBS. Många som haft IBS i många år har blivit av med ond och uppsväld mage när de gått över till lågkolhydratkost. Det är nog olika från person till person men borde vara värt ett försök.

    Bifogar en länk från doktor Dahlkvists blogg med kommentarer från många som har erfarenhet av lchf och IBS.

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=irriterad_tjocktarm_ibs_irritable_bowel

    • Hej A!

      Tack för din kommentar och dina tips. Jag skall testa lågkolhydratkosten… värkligen värt ett försök. Och din länk var mycket intressant och läsvärt!

      Trevlig sommar till dig!

  7. Innan jag fick mitt sista barn hade jag mer eller mindre ”six pack”, men ett katastrofsnitt ändrade på det. Har ett snett snitt och runt snittet finns knappt någon känsel. Men på något sätt har jag vant mig vid det och till och med accepterat det. Det har liksom blivit en del av mig och historien om hur vår Liisa kom till världen. Visst tränar jag fortfarande och gör allt som står i min makt för att hålla formen. Mår bra av det helt enkelt. Och min mage, den hänger bara med.

    Tråkigt med förlusten av din dotter. Kan inte ens föreställa mig smärtan och sorgen.

    Hälsningar från andra sidan Atlanten.

    • Hej Taina,

      Tråkigt med ditt katastrofsnitt, men vad underbart att lilla Lisa kom med lycka och att allt gick bra. Det ju helt underbart att du lyckats förlika kroppens ärr med Lilla gumman som kom. Det är så det ska vara. Våra skönheter sitter på insidan oavsett skal, det vet jag, men mitt självförtroende har nog fått sig en törn, pga att min man önskar jag inte såg gravid ut! Men med åren och min kvinnliga mognad så klarar jag det bättre!

      Min lilla ängel i himlen, saknar jag för evigt, och sorgen var svår i många år, men hon ger små tecken då och då, och då mår jag som bäst. Dock fick jag ju 2 barn till efter henne som jag kanske inte skulle fått annars, och dom är jag evigt lycklig över! Man överlever mer än man tror och det är jag glad över att ha fått vetskap om, om än jag önskat det gjort mindre ont.

      Kärlek till dig, från denna sida av Atlanten! ❤

  8. Du har en mage som du inte är nöjd med å andra sidan har du en jäkla snygg häck!
    Personer med platt mage tenderar ofta få en platt bakdel och tvärtom.
    Själv har jag alltid haft en platt mage och måste bokstavligt talat jobba häcken av mig för att få en sån som du har.

    • Hej och tack….. skrattade högt av lycka när jag läste dina sista rader ”måste bokstavligt talat jobba häcken av mig för att få en sån som du har” vad underbart att du på ett kick lyfter mitt självförtroende genom att flytta fokus till min ända på ett kick!!!! :-))))

      Vi kvinnor är ju för härliga ändå, som bara genom några ord lyckas få våra medkvinnor att plötsligt känna sig snygga!

      Nu har jag ju inte sett vare sig din mage eller din häck, men jag är säker på, att du med din generositet till andra även redan lyckats träna häcken till en skönhet.

      Kram

    • Jag satt med och tänkte skriva detsamma, Vilken häck du ändå har Petra! Endel tenderar ju att få ”plattröv” men inte här och fina ben med =) Din stackars mage har som många andra redan skrivit mått bäst av att sys ihop. Om man har mer än två fingebredder mellan magmusklerna så är det tecken på att dom stackarna behöver hjälp. Men inga mer situp dom gör det bara värre! Mvh iller

  9. Hej!

    Jag kan inte tänka mig ngt värre än att förlora ett barn. Jag beklagar verkligen!

    Jag vill ge dig några tips gällande IBS och magträning! Gällande INS så blir jag nästan helt symtomfri med LCHF. För mig är det lite sv. Ett halleluja-moment då jag varit sjuk i 13 år.

    Här är några bra bloggar om LCHF:

    http://ceciliafolkesson.wordpress.com/

    http://www.lifezone.se

    http://www.kostdoktorn.se

    http://kfmnpah.blogg.se/

    När det gäller delade magmuskler och mamma-mag-träning då är Olga Rönnberg min guru! Bara plankan som gäller! Här kan du läsa om det:

    http://dentvetydigamamman.blogspot.se/2012/06/utmaning-plankan.html?m=1

    Hoppas du hittar ngt som funkar för din mage! Lycka till!

    Mvh Therese

  10. Som andra säger, vilka superfina ben du har, och en jättesnygg rumpa! Hoppas du får lite bättre bukt med din IBS; så du slipper lida så av den. Har en vän som har det, å hon blir också bättre av kosten utan både gluten och laktos.

    Men jag har samma problem som du med delade magmuskler, och när jag gör situps, eller plankan med för den delen, så blir det lätt så för mig med att det gör ont och magen blir liksom toppig på nått skumt vis. Får ofta problem med tarmarna efter det, för jag antar att magmusklerna inte trycker in dom som dom ska. Jag önskar massor att jag kunde få en operation där de opererade ihop musklerna igen(fick tvillingar första gången), men bad om det, å dom kände efter hur stort ”hålet” var; och det var ca.8 cm, och man får bara operation om det är större än 10.. 😦 SUCK. (det fast jag vet att det leder till verkliga fysiska problem, som ryggproblem med t.ex.) Ja, ja.. är som det är..

    Men om du har mkt besvär, be en läkare kolla. Om ”hålet” är större än tio cm så kan man ju få en operation(iaf i mitt landsting). Var GO mot dig!

    • Åh om du visste vad glad jag blev att du delade med dig av din erfarenhet o värmande ord. Jag hoppas även du är go mot dig o att du också hittar en lösningsom gör att du mår bättre o känner dig stolt över din kropp trots en lite större mage än fotomodellerna. Tack du fick mig att gå rak i ryggen idag. Kram Petra

  11. Mannska inte göra situps efter en förlossning!! Det är stor NoNo! Googla på situps graviditet ochnlofsan så fårmdu en bra video och förklaring på varför du inte ska göra det.

  12. Ett litet tips!

    Jag har likadan mage som du, efter mina två kejsarsnitt, men inte lika snygga ben :-S och värk i ryggen pga dåliga muskler i hela bäckenet.

    I alla fall har jag har genom sjukgymnast fått gå på medicinsk yoga nu under hösten och det har faktiskt kännts väldigt bra för magmusklerna, då menar jag inte att min mage ser perfekt ut på något vis, den blir fortfarande toppig om jag ligger på rygg o ska resa mig upp eller likn, men jag tycker ändå att hela bäckenet och magen känns stabilare och ryggvärken har lättat lite, så jag har bestämt mig för att definitivt fortsätta med den medicinska yogan, så får framtiden utvisa hur långt jag kommer med det. Jag hoppas på att slippa operation.

    Hoppas du läser här fortfarande, kram och lycka till 🙂 Lina

Kommentera

